arrow_drop_up arrow_drop_down
Copycat effect

Copycat effect

De meeste onderzoeken naar de effecten van berichtgeving over suïcide in kranten beschrijven een imitatie-effect/copycateffect. Hetzelfde geldt voor theatervoorstellingen, films en boeken. Een tekst of beeld waardoor de kijker of lezer geïnspireerd wordt om hetzelfde te doen is geen probleem. Het wordt een probleem als het gaat om depressie- en zelfmoordbeelden die te duidelijk zichtbaar zijn. 

Een week na de dood van voetballer Robert Enke verdubbelde in Duitsland het aantal suïcides. In Wenen daalde in de jaren '80 het aantal suïcides nadat journalisten besloten er niet meer over te berichten.

Er zijn 10 tips bij berichtgeving en beeld m.b.t. zelfmoord:
1. Wees terughoudend - Klop de gebeurtenis of de gevolgen daarvan niet op
2. Geef geen details - Vertel in tekst en beeld geen beschrijving van de methode of het middel. 
3. Niet romantiseren - Kijk uit dat de berichtgeving niet wordt geromantiseerd of gedramatiseerd. 
4. Voorkom simplificatie - Beschrijf suïcide nooit als oplossing van een probleem. 
5. Gebruik abstract beeld - Overweeg of beeldmateriaal werkelijk meerwaarde heeft en kijk naar hoe jij het beeld wél wilt. 
6. Bied achtergrondinformatie - geef bij algemene berichtgeving goede achtergrondinformatie. 
7. Respecteer privacy - Respecteer de privacy van de overledene en nabestaanden. 
8. Bekende personen: Kijk extra uit - Wees bij berichtgeving over een suïcide van een bekend persoon extra voorzichtig en terughoudend. 
9. Betrouwbare bronnen - Verwijs naar bronnen waar betrouwbare informatie is te vinden over suïcide en gerelateerde onderwerpen. 
10. Benoem dat hulp helpt - Meer dan 99% van de Nederlanders met suïcidale gedachten weten zich te redden met hulp van omgeving of een professional.